ВСТУП
Актуальність дослідження еволюції жіночого образу в творчості Т.Г. Шевченка зумовлена необхідністю подати наукове обґрунтування не лише на одному конкретному прикладі, а провести дослідження від першого значущого образу Катерини і до уславленого образу Марії. Важливість комплексного вивчення цієї теми викликана особливостями творчості Кобзаря в цілому. У кожному творі автор все більше розвиває образ жінки-покритки, її поведінку та вчинки, оцінку їх суспільством та своєю власною оцінкою.
Т.Г. Шевченко весь час своєю творчістю підносив могутній свій могутній голос проти зневаги простої людини, проти страждань народних мас. Однією з проблемних тем у творчості поета – є проблема жіночої долі українських жінок, яких скривдили пани, москалі. І це не просто одна з провідних тем творчості, а це особистий біль поета. Ми чітко відчуваємо, що у такому частому звертанні до цього образу, в шанобливому ставленні до жінки Шевченко відтворив і національні особливості душі українського народу, його ментальність.
Зворушливий образ жінки, що страждає від жорстокого панства, злого люду, проходить червоною ниткою крізь усю творчість великого Кобзаря. Поет яскраво змальовує і перше дівоче кохання, його радощі та трагедію, гірку долю покритки й зворушливу картину материнства.
Особливості образу жінок у творах Т.Г. Шевченка досліджувала ціла низка вчених, зокрема І.Франко [18], М. Рильський [15], І.Огієнко[14], А. Скоць [16] та інші.
Мета дослідження – проаналізувати особливості образу жінки та його розвитку в поемах Т.Г. Шевченка «Катерина», «Слепая», «Наймичка», «Відьма», «Марія».
Мета передбачає розв’язання таких завдань:
- провести бібліографічну роботу щодо виявлення критичних відгуків про обрані для дослідження творів;
- дослідити образи жінок на різних етапах творчості Т. Шевченка;
- зіставити та порівняти особливості кожного образу;