Ліплення обличчя
3

 Зміцніть гіпсовий зліпок на дошці. Помістіть дошку на верстат і зміцните за допомогою дерев'яної підпори, прибита до дошки і верстата, або за допомогою пригвинченої до дошки і верстата залізної підпори (див. малюнок) таким чином, щоб робота, так само як і гіпсова модель, була у вертикальному положенні. потім вбийте цвях у дошку приблизно на рівні своїх очей. До цього цвяху за допомогою дроту прикріпіть невеликий дерев'яний хрест ("метелика"), який понесе на собі частина глини. Потім змочіть губкою дошку і відразу втирайте трохи глини в змочену частину, щоб утворилося густе тісто, до якого буде прилипати  глина. Якщо не зробите цього, глина швидко отліпнет від дошки і впаде. До речі, чим довше ви працюєте над глиною руками, тим пластічнєє вона буде. Спочатку покладіть деяку кількість глини на дошку, ретельно приминаючи її великими пальцями так, щоб отримати загальну форму і контури моделі; при цьому весь час намагайтеся, щоб ваш твір було дещо менше за обсягом, ніж модель, так що для отримання правильної форми вам доведеться доповідати глину, а не знімати її. Рот утворений верхньою і нижньою щелепами; верхня щелепа, у свою чергу, складається з двох кісток, зрощених між собою, по середній лінії і розташованих безпосередньо під лобової кісткою. За допомогою чотирьох відростків - скулового, зубного, піднебінного і лобного, спрямованих у різні сторони, ці кістки з'єднуються з іншими кістками обличчя. Нижня щелепа складається з масивного тіла подковообразной форми і сплощені кінців або гілок щелепи. Задні кістки кожної гілки переходять в довгасті суглобові відростки, які входять до суглобові ямки скроневих кісток і утворюють нижньощелепний суглоб. На нижній щелепі існують різні відростки і виступи, службовці місцями прикріплення потужних м'язів; для нас має велике значення підборіддя, точніше, його трикутна бугристость, до якої прикріплюються мімічні м'язи обличчя. підборіддя розташований безпосередньо під шкірою, служить зручною точкою для вимірювання черепа і є досить характерною рисою людського обличчя. Ознайомившись з анатомічним будовою рота і наклавши на дошку деяку кількість глини, прорисуйте на ній горизонтальну лінію для позначення місця поділу губ. Потім виміряйте циркулем відстань від одного кута рота до іншого і нанесіть це відстань на горизонтальну лінію. Поверніть боком дошку і гіпсову модель і виліпити дрібними грудочками глини обриси середній частині рота з його виступами. Зробіть те ж саме з іншого боку. Потім станьте прямо перед своєю роботою і, керуючись тим, що ви виліпили при профільному положенні, доробіть інше, весь час тримаючись трохи меншого обсягу. Ви можете відразу ж використовувати ваші пізнання з анатомії і намітити поверхневі м'язи окремими чітко визначеними смугами, краще перебільшуючи, ніж змащуючи форму. А тепер вам слід продовжувати по частинах, тобто перевіряти ваш етюд, дивлячись на нього знизу і зверху. При цьому робити це треба так, щоб можна було бачити і його, і модель з однієї і тієї ж точки зору. Це необхідно для того, щоб мати можливість порівнювати їх, прагнучи отримати однакові контури з цих точок зору. Таким чином ви поправите те, що вже зроблено. Потім подивіться на модель і на вашу роботу в 3/4 і виправте її з цього становища. Добре простудіювавши основні форми зі всіх цих точок зору, продовжите ліплення, приділяючи увагу світла, тіні і численним півтінь. Я називаю це кольором і буду користуватися в цьому керівництві виразом "колір" виключно в сенсі світлотіні. Слідкуйте, щоб ваш етюд був точно так же освітлений, як та модель: сильним боковим світлом, що створює більшу різноманітність тіней, ніж пряме світло. При прямому світлі залишаються непоміченими численні дрібні западини, і в результаті може вийти поверхню без життя і руху. Працюючи кольором і часто повертаючи скульптуру і модель таким чином, щоб отримувати різноманітні ефекти освітлення і бачити ваш етюд з різних точок, ви нарешті знайдете прості форми моделі. Коротко кажучи, ви повинні завжди перевіряти себе малюнком і прагнути досягти простоти за допомогою кольору, а виразності завдяки знанню форми. Зауважте, що робота, зроблена при бічному світлі, завжди буде мати гарний вигляд у прямому світлі. Навпаки - Зроблена при прямому світлі, при бічному освітленні буде здаватися нечіткої і невизначеною за планами. Намагайтеся не занадто багато користуватися інструментом; це перешкодить вам придбати гинув-кістка рук. Людський палець, більш стійкий і надійний, ніж дерев'яний інструмент, краще передає наміри художника і висловлює їх відтінки; палець - це розумний, енергійний, я можу сказати – майже інтелектуальний інструмент, і ви повинні користуватися ним завжди, коли можна. Користуватися дерев'яним інструментом слід тільки там, де не поміщається палець.