Ліплення обличчя
5

     Ніс утворений частково кістками лицьового чере-па, почасти хрящової тканиною. Дві довгасті носові кістки, що примикають до черепа, утворюють перенісся, їх підпирають з боків спрямовані вгору відростки верхньої щелепи; до їх переднього краю прикріплені бічні хрящі носа. Існує п'ять головних хрящів: по верхньому і нижньому хряща з кожного боку і середній, що знаходиться між двома сторонами носа. Нижні бічні хрящі утворюють крила носа. І у окремих індивідуумів, і у представників різних рас спостерігається велика різноманітність у формах носа: воно обумовлено як різними вигином дуги, так і відмінностями у формах хрящів. М'язи дуже мало приховують форму кістки. За підручником анатомії вивчіть головні, з точки зору художника, м'язи носа: - пірамідальна м'яз носа, яка являє-ся як би продовженням лобової м'язи. М'яз, що стискає крила носа, яка облягає їх зовні. Щічна м'яз. Кутова м'яз носа, вона розташовується по обидві сторони носа, при скороченні розширює ніздрі. М'яз верхньої повіки, при скороченні змикає повіки. Слізна м'яз. коли добре засвоїте розташування і характерні риси цих кісток і м'язів, встановіть вашу дошку у вертикальному положенні. Щоб зробити роботу міцніше, зробіть маленьку ба-бочку, яка повинна виявитися всередині самої виступаючої частини носа. Зробіть її достатньо маленькою, щоб кінці не висунулися з готового етюду. Після цього беріться за справу таким же чином, як і при ліпленні попередньої деталі особи, тобто змочіть дошку, покрийте її тестом з глини. Як ми встановили, це потрібно робити кожен раз, починаючи ліпити на фоні. Наліпив достатню кількість глини, щоб покрити нею хрест і відтворити розмір моделі, виміряйте циркулем довжину носа і відразу ж починайте ліпити профіль спочатку з одного боку, потім з іншого, потім знизу і зверху, щоб отримати чіткі контури крил носа і ніздрів. Потім працюйте над поворотом в 3/4, а на закінчення - над кольором при бічному освітленні; ліпіть і малюйте поперемінно з різних точок і виправляйте помилки, як тільки помітите їх, до тих пір, поки ваша скульптура не здасться задовільною. Зокрема, попереджаю, що не слід занадто-ком сильно закругляти кінчик носа, слід хоро-шо показати його плани. Нам належить добре ознайомитися з внутрішньою і зовнішньою сторонами вушної раковини, причому ми помітимо, що вдавлені частини її на одній стороні будуть виступаючими на інший. Остов вушної раковини складається не з кістки, а з хряща, сильно вигнутого і перекрученого, який доходить до зовнішнього слухового проходу, заглиблюється в неї і прикріпляється до частин черепа; хрящ не проникає в мочку вуха, яка складається з шкіри і жирової клітковини. Ліплення буде йти таким же чином, як було зазначено в попередніх розділах; дозвольте повто-рить, що єдиний принцип, на якому я буду наполягати для всіх наших занять, як з натури, так і з гіпсу, - це принцип малюнка і роботи кольором. ось чому кожен навчається скульптурі повинен в першу чергу бути хорошим малювальником. Малювання не тільки дає точність форми, але і є єдиним засобом, яке зробить річ витонченою і красномовною. Подібна якість не може бути досягнуто тим, хто не вміє малювати і чия робота буде завжди великовагової і банальною. Тому, коли ви зрозумієте сенс кожної форми і навчіться її напам'ять, малюнок з'явиться найбільш важливою частиною вашої праці.